2019



1. Inke van Dijk
Diep vanuit de aarde, komt de kracht van het leven op Moederaarde.Langs het leven gaan de dromen naar het licht van zon en hemel.


2. Thea Zweerink

“Kweek-lab”

Geschiedenis is een bron van inspiratie voor mijn werk. Ik kocht in januari het boek “Het Lab” van Karel Berkhuysen. In de voormalige kweekschool aan de Wilhelminastraat blijkt van 1944 tot 1945 een laboratorium gevestigd te zijn geweest waar de Duitse SS-fysicus en atoomgeleerde dr. Alfred Richard Boettcher leiding gaf. Wat werd er onderzocht? Had het iets met een atoombom te maken? Dat is een interessant gegeven voor een kunstwerk dacht ik. Het hele gebouw is platgebombardeerd door de Engelsen toen het Lab al weg was en het gebouw dienst deed als noodhospitaal.



3. Piet Post

Wild ding

Wild thing you make my heart sing

You make everything groovy, wild thing

Wild thing, I think I love you

But i wanna know for sure

Come on, hold me tight, I love you

The Troggs 1966


4. Graafschap College (studenten expressief talent o.l.v. beeldend kunstenaar en docent Sabine Zwikker)

I wish..

Wat zou jij jezelf en de ander toewensen? Studenten van de opleiding Sociaal Cultureel Werk verzamelden wensen van inwoners van Doetinchem en omgeving en hebben dit vertaald naar een ruimtelijk object. De verzamelde wensen worden door middel van het kunstproject weer verder verspreid.



5. leerlingen van het Rietveld College

Een hand? Een hangende hand? Een plastic hand?De hand van Adam? - Adam, die zijn hand in plastic afval doopte, wat vervolgens als een handschoen om zijn huid versmolt. Eén hand, als tegenbeeld van het Vrijheidsmonument? Misschien is het wel een nietszeggende hand? Gewoon een hand, in zijn meest uitgeruste en natuurlijkste vorm? Een hand vol vermoeidheid? Vol van wanhoop? Of de hand van een dode? De hand van een heks? De hand van de duivel?! Een hand die ergens naar grijpt? Of een kunstwerk, zomaar een hand, die je probeert te raken?


6. Georg Spogahn

Herinnering aan de ‘Foekepot’ en de geschiedenis van het textiel

Textielambacht en -industrie hebben op de Bocholtse geschiedenis van de moderne tijd een bepalend stempel gedrukt. Dat zie je aan de fraaie architectuur van de fabrieksgebouwen en de aanwezigheid van fascinerende monumentale ‘machineruïnes’ die her en der in de stad te zien zijn. Ze markeren locaties waar voorheen vele Bocholtse burgers – net als mijn vader – hun brood verdienden. Jeugdherinneringen aan vervallen en inmiddels gesloopte fabrieken, restanten als Driessens schoorsteen en de ‘foekepot’ (stoommachine), als ook het behouden gebleven industriële erfgoed, hebben mij geïnspireerd voor mijn bijdrage aan ‘20 op een rei’.Waarom werd een stoommachine een foekepot genoemd? Een foekepot, ook wel rommelpot, is eigenlijk een eenvoudig muziekinstrument dat zeer verbreid was in het Duits/Nederlandse grensgebied. Het instrument bestaat uit een aardewerken pot waarover een varkensblaas wordt gespannen. In het midden van het vlies wordt een met hars bestreken stokje gestoken en vastgemaakt. Door met een natte vinger over het stokje te wrijven gaat het vlies trillen en produceert het een soort bromtoon. Het geluid dat een stampende, hijgende en blazende stoommachine deed de mensen denken aan die toon.



7. Leon Marie Dekker

Een Griekse Y, voor 20 op een Rei


8. De Stadskamer

De stadskamer maakt samen met de deelnemers het kunstwerk. Dit jaar is het thema openheid meedoen en beweging. Eelke Wiggers heeft het mozaïek aangebracht


9. Leerlingen Ludgercollege

‘Voor de schoonste’

Van de monniken die de poort bouwden tot de mensenmassa die eigenlijk mieren zijn.Van de mieren die elkaar helpen tot de mensen waar we nu op vertrouwen.Van de samenwerking van de mieren tot de individualiteit van een persoonVan het begin met de appel tot het eind van de mensheid.


10. Henk Welling

Tussen Haakjes (inscriptie in Belgisch hardsteen)

De huidige minister van verkeer Cora van Nieuwenhuizen kwam onlangs in het nieuws met de uitspraak: stilstand is achteruitgang. Dit ging over de noodzakelijke uitbreiding van Schiphol.Graag zet ik daar op mijn manier mijn quote tegenover. In de hoop dat deze universele boodschap langer blijft bestaan dan één kabinetsperiode.


11. Klei en Kunst Elver

Jij, wij, zij, hij en ik allen SAMEN

Iedereen mag er zijn, eenieder op zijn eigen manier, jij bent het waard! Samen dragen we zorg voor deze aarde, dat doen we met respect.


12. Frans Venhorst

‘blue’

bestaat hoofdzakelijk uit PET-flesjes, die ik nog overhad van een eerder project. Graag wil ik dat je de vorm van de buis herkenbaar terugziet, zoals ook bij mijn eerdere buisobjecten van ’20opeenrei’.Bovenkant van het object beweegt door de wind.Thuis in onze tuin wordt dit object belicht door een buitenlamp. Tot mijn verbazing lijkt het dan, dat er een prachtig lichtspel ontstaat. Hoofdzakelijk doordat het bovengedeelte beweegt door de wind.


13. Hermine Grob-Riswick

Steunpilaar

De stadsmuur is in 1672 grotendeels afgebroken, ook de stadswal is toen grotendeels weggehaald, behalve het gedeelte waar de Walmolen op staat. Een stukje stadsmuur, dat bij opgravingen is gevonden, is naast de Walmolen herplaatst. Op deze oude stadswal staat, anno 2019, mijn pilaar! Van de zwarte kunststoffen buis heb ik een pilaar/pijler gemaakt. De pijler heeft traditioneel een constructieve, dragende functie in een bouwwerk, maar hier op de stadswal staat hij symbool voor de draagkracht van mensen, waarvoor de fundamenten zijn gelegd in lang vervlogen tijden.


14. Christa Maria Kirch

PANTA RHEI – ALLES STROOMT

De installatie is geënt op een citaat, dat is toegeschreven aan de filosoof Heraclitus: ‘Wie in dezelfde rivier stapt, stroomt steeds weer ander water toe’ De Issel is een rivier van 81,5 km lang, die in Raesfeld,Nordrhein-Westfalen ontspringt en als de Oude IJssel uitmondt in de IJssel bij het Gelderse stadje Doesburg.De geografische coördinaten zijn 52° 0’ 35’’ NB, 6’ 7’ 44’’OL De standplaats van haar kunstwerk aan de rivieroever heeft de kunstenares geïnspireerd tot een humorvolle interpretatie van het thema Water. Rode en blauwe buizen symboliseren een merk mineraalwater. SPA rood staat voor het bruisende leven en SPA blauw voor tedere stilte.


15. Fieke Jolink

Aan de rand van het water, in de nabijheid van de stad, komt de ‘onder’wereld naar boven. In een buizenstelsel dat door middel van bochten, knieën en andere hulpstukken is verbonden, leeft een kolonie sociale en intelligente knaagdieren. Ervaar de charme van de bruine rat, één van de meest succesvolle zoogdieren ter wereld.


16. Els Kaper-Klaver

ROEP UIT HET VERLEDEN

Zes bazuinen en zes banieren bewaken de stad en de Oude IJssel. Toen Doetinchem zich lang geleden ontwikkelde, was het blij met de kastelen in de omgeving. Die kastelen boden bescherming. Ze brachten handel en werkgelegenheid en ze nodigden uit tot vermaak. De zes bazuinen symboliseren de strijdbare ridders als beschermers van de stad. De zes banieren symboliseren de eigenzinnige macht en de gezamenlijke kracht van de kastelen.


17. Nol Schrijvers

5 voor/over 12

Er is geen soort op Aarde, dat zo efficiënt zijn levensvoorwaarden om zeep kan helpen dan de mens. Het is niet de Aarde die zo kwetsbaar is. Moeder Aarde draait haar rondjes wel door de donkere, vijandige ruimte en ergens zal wel weer een nieuwe evolutie opstarten. Zonder ons. Want wij kunnen niet zonder deze Aarde.


18. Marjolein Markink

‘In tweestrijd’

Zeepaardje van acaciahout 80 cm hoog

hoe statig

parmantig

in tweestrijd


19. Erik Nieuwenkamp

Gesloten in een buis

Vrijheid geeft de drang

Zoeken naar het samen

Voelen van de kracht

Steunen doet je leven


20. Georg Paar

Watching everyone, everywhere...!

Met de sculptuur wil ik duidelijk maken, dat George Orwell een mens met een heldere visie op de toekomst was. Hij heeft in zijn boek 1984, verschenen in 1949, beschreven, welke controlemogelijkheden een totalitaire staat heeft om het individu te onderdrukken en te manipuleren. In deze tijd is het echter niet de staat die ons ‘doorzichtig’ maakt, maar wijzelf!!! Wij zijn zelfs bereid om voor de vrijheid van het internet de straat op te gaan…! Google, Facebook, Instagram, Twitter zeggen: BEDANKT !


21. Jozef Kemperman

N.A.P. 23.0525

We schrijven het jaar 2137

het is 23 januari

de westenwind waait woest en het wilde water wast

het is 14.16 uur

en het Nieuw Amsterdams Peil van 23.0525 meter kan ieder moment bereikt worden.


22. jongerencentrum Doetinchem

Heel veel jongeren in het jongerencentrum komen daar omdat ze op enige manier botsen met de samenleving. Muziek is daarom een goed medium/ middel om emoties te uiten en hun leven kleur te geven. De boom staat voor ‘het leven’, het is een kleurrijke boom met veel verschillende elementen/uitingen. Vanuit het niets met een pvc-buis en een bos takken heeft kunstenares Franciska Wendt en stagiaire Darjoush samen met Vivian en Rachel met deze muziekboom vorm gegeven aan de muzikale belevingen en uitingen van de bezoekers van het jongerencentrum.


'20 op een rei' is een project van Kunstenaarsnetwerk 'Het Web' uit Doetinchem