2017


Deelnemers

1. Hermine Grob en Henny Bronk
Bespiegeling
Hersenspinsels, herinneringen en emotie brengen ons van Durkum naar
Doetinchem.
Hier op het Catharina plein, de plaats waar U zich nu bevindt , laat niet zien wie we echt zijn . Het beeld hier weerspiegelt ons uiterlijk en kijkt tegelijkertijd naar binnen, zie de 'Vrouwenpower' en de  'Mankracht'.
Kijk in de spiegel,  neem waar wat je normaal niet kan zien van jezelf . De spiegel toont genadeloos de werkelijkheid, ze denkt niet na, laat niets achterwege, laat zien wie je echt bent, wat je denkt over jezelf en laat zien wie je kunt zijn!
Ons spiegelbeeld wordt gevormd door onze innerlijke en uiterlijke wereld, zie je eigen mogelijkheden, leef je leven en creëer het leven waarvan je droomt!



2. Stadskamer
Gezien worden
Gezien worden kan alleen maar als je je laat zien en dat hebben de kunstenaars die hebben mee gewerkt aan dit kunstwerk ieder op zijn of haar eigen  unieke manier gedaan.



3. Rido Jansen en Pim Loef
De bewaker
De stad werd vroeger regelmatig belegerd en veroverd bij gebrek aan verdedigende soldaten. Dit beeld, als bewaker nabij de stadsgevangenis en de Heezenpoort, refereert hieraan en waakt nu over dit gebied.



4. HDadabrrrr
Dadadoor
> QVADIS MIT DADA  <
Wohin Führt Dich Dein Weg Im Leben?
Wass Wilst Du Erreichen?
Wass Wilst Du Hinter Dich Lassen?
Wie Sieht Deine Zukunft Aus?
Wohin Geht Ihr Zusammen?
DADA Is Machtig! DADA Ist Schön!
DADA Ist Immer Eine Geschichte!
Denke Und Gehe Durch Diese Tür.
Dindarium Palim?

Bernd Rossmueller



5. Floris Wolvetang
Bevolkingsbloei
Doetinchem komt langzaam tot bloei. De stad gaat er steeds mooier uitzien. Ik ben onder de indruk. En dat wil ik met dit beeld tot uitdrukking brengen.



6. Nol Schrijver

Hoop
Vanuit het donker weer opgekrabbeld.



7. Marjolein Markink
De groene pauw
Geïnspireerd door het materiaal pvc en daarmee losgegaan,  vertaald in een pauw, omdat ze inspireren, versieren, verleiden. Zie maar eens een pauw te vangen: sommige vogels kunnen niet gekooid, hun veren zijn te bont.
Gekozen voor een groene pauw omdat het beeld groter en groter groeide. Een groene pauw kan ook wel 3 meter groot worden.



8. Maarten ten Have
Het Bodemmonster
Door een bodemmonster te nemen op deze plek tegenover het gemeentehuis ontdek je de verdwenen Slingebeek. De Slinge stroomde in het verleden via landgoed de Slangenburg naar de stad en vulde de gracht rond het ei van Doetinchem. Ter hoogte van de Hamburgerpoort was ooit een dam die het water van de IJssel en van de Slinge van elkaar scheidde. Nu stroomt het water van de Slingebeek hieronder door z.g. betonnen duikers naar de Oude IJssel, bijna bruut gedegradeerd tot afvoerkanaal. Of er leven in dit ondergronds water van de Beneden-Slinge zit durf ik niet te zeggen. 
Op de plek waar het bodemmonster staat herontdek je met behulp van  een wichelroede de  Slingebeek  maar ook ontdek je dat de klok niet meer terug gedraaid kan worden!



9. Graafschap College (Stud. Sociaal Cultureel werk o.l.v. Sabine Zwikker)

Duetinghem, Deutinkem, Duttichem, Duichingen, Dotekom, Deutekom
Doetinchem, de stad met meer dan 30 namen. In het verleden werd de naam vaak veranderd en op verschillende wijzen geschreven. Dit heeft ons op het idee gebracht om een wegwijzer met 30 van deze namen te maken.
Het is een wegwijzer geworden met de namen van Doetinchem met bovenop de huidige naam van Doetinchem.



10. Els Kaper
Ik heb je eens ontmoet in 1807
'Ik heb jou eens ontmoet in achttien-zeven
of achttienhonderd-acht, zo ongeveer;
in elk geval was 't in een vorig leven,
en aan je ogen kende ik je weer.'

 

Dit zijn de eerste regels van een lied van Annie M.G. Schmidt, waarin zij een vrouw met een luifelhoed en armlange handschoenen beschrijft, en een man met kniebroek en snor. Zo zagen de mensen er in die tijd ook op deze plek uit!



11. Elver
Volop in beweging
Elke dag werken wij in het Brewinc aan kunstwerken van klei.
Dit is het resultaat van volop in beweging in beweging zijn.
Zo bijzonder, maar zo gewoon telt elk uniek levensverhaal.



12. Frans Venhorst
‘One String’
Mijn uitgangspunt: hoe kan ik een oorspronkelijke vorm van uiterlijk doen veranderen bijvoorbeeld door vervormen,verzagen of van betekening doen veranderen. Daarbij kijk ik ook wat ik kan toevoegen. Doordat ik nog een boilervat had liggen wat ook een mooie klankkast is was het idee van een geluidsobject geboren. De 'oren' aan dit boilervat versterken de vorm, maar dienen ook als geluidversterker, ook de buis dient als klankkast.



13. Jan Opdam
De verwoeste stad 2
In maart 1945 werd het hart van Doetinchem verwoest door bombardementen. Er vielen bijna 200 doden en 120 gebouwen lagen in puin. Dat vraagt om een monument. Jan Opdam maakt de Doetinchemse versie van het beroemde monument 'De verwoeste stad' van Ossip Zadkine, dat in Rotterdam staat.



14. Ute Fischer
Back to the Roots
Hiermit beziehe ich mich auf den Baum der Weide, der früher als Lebens- und Heilbaum und als Symbol der Göttinnen sehr verehrt worden ist, der ein wichtiges Sinnbild für den Kreislauf des Lebens, für das Entstehen und das Absterben zugleich war.
Im Kontext der Stadt Doetinchem passt der Standort am Ufer der Ijssel, denn die Weide liebt das Wasser. In den alten Zeiten haben die Menschen großen Nutzen von den Weiden gehabt, indem sie von den elastischen Weidenruten ihre Körbe und Fischreusen geflochten haben. Heute wollen wir dieses alte Handwerk nicht vergessen, sondern wieder aufleben lassen. Für diesen Platz am Ufer der Ijssel habe ich eine Säule geflochten, die sich nach oben hin verjüngt und öffnet und Bezug nimmt auf den benachbarten Baum mit seinem Stamm und zwischen diesem und Windmühle auf der anderen Straßenseite optisch vermitteln soll.



15. Ruud Kaper
Ode aan de Oude IJssel
De schittering en bewegingen in het water van de rivier herhalen zich op de zuil.
Aan de top symboliseert de "bekroning" de ode aan de Oude IJssel.
Het gedicht versterkt de gevoelens van het oer-hollandse.

 

We liepen
langs
schuchter groen
in onze wandelschoenen

Eenmanspaadje
aan
de Oude IJssel
lucht  boven ons loodgrijs

Harry Daudt



16. Ingrid Dikschat-Lorenz en Arie Grevers
Letterloop – Letterlauf
We zien een keramiek op een stalen zuil. De keramiek is een zeilschip dat letters vervoerd. Sommige letters dreigen eraf te vallen. De zuil verbeeldt de loop van een rivier waarin tijdschriftkolommen zijn uitgesneden. Daarachter is een gedicht te herkennen. De beide kunstenaars hebben met hun gezamenlijke kunstwerk de verbinding op vele niveaus willen verbeelden, waarbij het water en het woord de dragers van de verbinding/dialoog zijn. 



19. Rietveld Lyceum (6 leerlingen van M3 o.l.v. Wicher Hupkes)
Witte vlag
De witte vlag staat als symbool voor deze tijd waar ik me aan overgeef.
Nee, ik geef niet op...



18. Jozef Kemperman
samenVATting
na gas in een vat
nu boom op een wal
43 jaar en 100 meter
samen gevat



17.Wicher Hupkes en Jacques Blommestijn
Hup & Blo
Het raadselachtige beeld is niet conventioneel maar vloeit op natuurlijke wijze voort uit de werkelijkheid die daarin wordt verhuld. Het is dus zinloos te vragen welke kant van het symbolisme als dwaalspoor is bedoeld, alles is dwaalspoor en onthult tegelijk.



20. Dries Olthof
Doetinchem een dynamische en flitsende kern
In de vierwindrichtingen de eivorm als poorten. Daaronder de meander als symbool van de rivier met in het midden een draaiende flitsende kern.



21. Henk Winkelman
Replica Oud-Salische Scherfwerptotem
De Oude IJssel heette in oude tijden de “Sale”, een naam die herinnert aan de Frankische stam “de Saliërs”, die hier gewoond hebben.
De Saliërs waren gevreesd en berucht vanwege de kunst van het scherfwerpen, een dodelijke aanvalstechniek waarbij vlijmscherp gehouwen stenen richting vijand geworpen werden.
De hier getoonde ceremoniële scherfwerptotem is een replica gemaakt op basis van in de oude gracht gevonden fragmenten en uit de overlevering bekende beschrijvingen van deze verloren gegane krijgskunst.



'20 op een rei' is een project van Kunstenaarsnetwerk 'Het Web' uit Doetinchem